Käyntikortit yrittäjälle. Vältä nämä yleiset virheet.

Käyntikortit ovat tärkeä markkinointiväline yrittäjälle. Katso miten vältät nämä yleiset virheet ja käytät käyntikorttejasi menestykkäästi.

Tässä artikkelissa opit muun muassa seuraavat asiat.

  • Mikä on käyntikorttiesi tärkein tehtävä? (joita monet eivät tiedä)
  • Opit miksi yksinkertainen käyntikortti on tehokkain?
  • Mitä sangollinen kiviä voi opettaa sinulle käyntikorteista?
  • Mikä yksinkertainen kikka moninkertaistaa käyntikorttiesi tehokkuuden?

Kenelle sinun tulisi antaa käyntikortti?

Oletko joskus miettinyt kenelle sinun tulisi antaa käyntikorttisi? Yksinkertainen nyrkkisääntö on: Anna käyntikorttisi henkilölle, jota olet kätellyt. Käyntikortit eivät ole mainoksia. Ne ovat tehokkaita silloin kun henkilö on jo keskustellut kanssasi ja olet tehnyt hyvän ensivaikutelman.

Mitkä yhteystiedot sinun kannattaa laittaa käyntikortteihin?

Oletko joskus pähkäillyt, että mitä tietoja sinun tulisi laittaa käyntikortteihisi?

Tärkeimpien tietojen valitseminen voi olla haastaavaa sillä käyntikortteihin mahtuu vain rajallinen määrä tietoa.

Seuraavat kolme kysymystä auttavat sinua karsimaan jyvät akanoista.

1. Miten maksavat asiakkaasi ottavat sinuun yhteyttä?

Ehkä he soittavat sinulle, ottavat yhteyttä sähköpostilla tai tulevat suoraan toimitiloihisi. Tämä on käyntikorttiesi tärkein tieto. Korosta sitä.

2. Minkä tuotteen tai palvelun asiakkaasi ostaa ensimmäisenä?

Jos päätät tuoda käyntikortissa esille tuotteitasi tai palveluitasi, mainitse niistä vain tärkeimmät. Tärkein tuote on se minkä asiakkaasi ostaa normaalisti ensimmäisenä.

Muut sivutuotteet voit mainita myöhemmin, kun keskustelet henkilön kanssa.

3. Mitkä tiedot kasvattavat henkilön luottamusta sinuun?

Luottamuksen saavuttaminen on erittäin tärkeää, sillä se kannustaa ihmistä ottamaan sinuun yhteyttä. Luottamusta vahvistavat esimerkiksi yrityksen nimi, titteli ja tuotemerkit.

Ehkä kysyt mielessäsi että miksi et yksinkertaisesti voi laittaa kaikkia yhteystietojasi ja tuotteitasi käyntikorttiin. Seuraavassa väliotsikossa kerron, miksi se ei ole kannattavaa.

Idea pähkinänkuoressa:

Analisoi mitkä ovat yrityksesi tärkeimmät tiedot ja käytä niitä käyntikorteissasi.

Onko yksinkertainen käyntikortti tehokkaampi?

Markkinoinnissa yksinkertainen on tehokasta. Tätä ideaa tukevat lukuisat tutkimukset.

Siksi on mielenkiintoista, että suurin osa yrittäjistä käyttää juuri päinvastaisia keinoja käyntikorttiensa kanssa. He laittavat käyntikorttinsa täyteen tekstiä.

Vaikuttaa tietysti loogiselta käyttää mahdollisimman montaa erilaista ”koukkua”, jotta henkilö tarttuu varmemmin edes yhteen niistä.

Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että markkinoinnissa asia menee juuri päinvastoin.

Mitä sekavampi käyntikorttisi on, sitä varmemmin menetät asiakkaan. Miksi? Koska sekava käyntikortti turhauttaa ihmisen.

Ihmisten käyttäytymistä internetissä tutkivät analyytikot ovat huomanneet, että ihminen lamaantuu, jos hänellä on liian monta vaihtoehtoa mistä valita. Toisaalta, tutkimukset osoittavat, että yksinkertainen kehoitus auttaa ihmistä tekemään päätöksen ja toimimaan.

Tästä opimme seuraavan asian: Jos käyntikorttisi on yksinkertainen ja sisältää esimerkiksi kaksi erilaista tapaa ottaa yhteyttä, ihmisen on helpompi tehdä päätös ja ottaa sinuun yhteyttä.

Voit mainita esimerkiksi puhelinnumerosi (niille jotka tykkäävät hoitaa asiat puhelimitse) ja sähköpostiosoitteesi (niille jotka mieluummin ottavat yhteyttä sähköpostilla).

Mitkä tiedot ovat tärkeitä tulevalle asiakkaallesi? Tarvitseeko hänen tietää esimerkiksi yrityksesi osoite? Tarvitseeko hän listan kaikista tarjoamistasi palveluista tai tuotteista?

Sinun ei tietenkään pidä karsia tärkeitä tietoja pois. Paremminkin käyntikortista pitää karsia turhat tiedot pois.

Mitä vähemmän turhia tietoja laitat, sen paremmin tärkeät tiedot korostuvat.

Vinkki pähkinänkuoressa:

Mitä selkeämpi käyntikorttisi on, sen todennäköisemmin saat ihmisen ottamaan sinuun yhteyttä.

Yksinkertaisuus pitää käyntikortin tyylikkäänä ja ammattimaisena.

Korosta käyntikortin tärkeimpiä tietoja tällä yksinkertaisella kikalla

On olemasse hyvin yksinkertainen, mutta tehokas kikka, jonka avulla voit korostaa tärkeimpiä tietoja käyntikorteissasi.

Kuvittele että kaadat sangollisen kiviä maahan ja levität ne tasaiseksi kerrokseksi. Mikä näistä kivistä erottuu? Ei yksikään. Se on vain kasa kiviä.

Seuraavaksi teet kasan keskelle aukon ja laitat sen keskelle yhden kiven. Mikä kivistä erottuu nyt?

Mitä opimme tästä esimerkistä? Tyhjä tila on äärimmäisen tehokas tapa korostaa asioita.

Sama periaate pätee myös käyntikortteihin. Runsas valkoinen tila korostaa tärkeimpiä tietojasi.

Jättämällä tyhjää tilaa käyntikortteihin saavutat myös toisen hyödyn. Tapaamasi ihminen voi kirjoittaa muistiinpanoja sinusta ja yrityksestäsi.

Ehkä olette puhuneet palvelusi hinnasta tai yksityiskohdasta, jota hän ei halua unohtaa. Ja sinä et tietenkään halua että hän unohtaa näitä asioita. Itse asiassa, mitä enemmän hän kirjoittaa muistiinpanoja, sitä enemmän hän osoittaa kiinnostusta yritystäsi kohtaan.

Seuraavaksi katsomme pari yksinkertaista vinkkiä miten teet käyntikorttiesi sisällöstä ammattimaisen.

Vältä nämä hyvin yleiset virheet käyntikortissasi

Oikeinkirjoitus on käyntikorteissa kaiken perusta. Tarkista ja tarkista ja tarkista vielä kerran että tekstissä ei ole kirjoitusvirheitä.

Monesti tulemme sokeaksi tietyille virheille ja siksi on tärkeää pyytää toista henkilöa tarkistamaan kaikki tekstit. 

Oikeinkirjoituksen tarkistus on helppo mutta erittäin tärkeä toimenpide.

Puhelinnumero

Puhelinnumero on tärkeä kirjoittaa yleisten standardien mukaisesti, jotta se on helposti luettavissa ja antaa ammattimaisen kuvan.

Numerot ryhmitellään ensisijaisesti kolmen tai neljän numeron ryhmiin. Poikkeuksiakin on kuten, suuntanumero ja kansainväliset numerot.

Alla yleisimmät virheet ja suositukset.

Ei suositeltavaa:
0401234567
+35840 1234567
09 1234567
+385 (0)9 1234567

Suositeltavaa:
040 123 4567
+358 40 123 4567
09 123 4567
(09) 123 4567
+385 9 123 4567

Sähköposti

Ammattimainen sähköposti koostuu kotisivujen domainista sekä etu- ja/tai sukunimestä. Joissain tapauksissa sähköpostiosoitteen alkuosa voi olla myös info tai asiakaspalvelu. Yleensä henkilön oma nimi on paras.

Vältä lempinimiä ja ilmaisia sähköpostiosoitteita (hotmail, outlook, luukku..). Jos sinun on pakko valita ilmainen sähköposti, niin Gmail on ehkä ammattimaisin.

Muista käyttää aina pieniä alkukirjaimia, vaikka kyseessä olisi nimi.

Ei suositeltavaa:
jakke99@hotmail.com
Etunimi.Sukunimi@Yritys.fi

Suositeltavaa:
etunimi@yritys.fi
etunimi.sukunimi@yritys.fi
info@yritys.fi
asiakaspalvelu@yritys.fi

Ovatko yhteystietosi ajantasalla?

Oletko joskus saanut käyntikortin, jossa on mustekynällä korjattu osoite tai puhelinnumero?

Minkälaisen kuvan henkilö antoi itsestään ja yrityksestä jota hän edusti?

Käyntikorttien tarkoitus on edustaa sinua ja yritystäsi. Varmista että käyntikortit voivat tehdä työnsä ja pidä niissä olevat yhteystiedot ajantasalla. Jos yhteystiedoissasi tapahtuu muutos, tilaa uudet käyntikortit.

Pieni sijoitus. Iso vaikutus.

Jos olet keskustellut henkilön kanssa esimerkiksi tuotteen hinnasta, voit toki kirjoittaa tuon tiedon käyntikortteihin. Itse asiassa on suositeltavaa että kirjoitat käyntikorttiisi ylös tietoja mistä olette keskustelleet (hinta, tuotteen nimi, sovittu päivämäärä jne..).

Seuraavaksi opit opit yhden käyntikortin tärkeimmistä käyttötarkoituksista (jota monet eivät ikävä kyllä hyödynnä). Tämä yksinkertainen vinkki tulee moninkertaistamaan käyntikorttiesi tehokkuuden.

Oletko jättänyt menestyksesi muiden käsiin?

Käyntikorteilla on yksi erittäin tehokas käyttötarkoitus, jota monet eivät ikävä kyllä hyödynnä: Ne auttavat sinua saamaan henkilön oman käyntikortin.

Onko se tärkeää?

Kuvittele että olet antanut  käyntikorttisi kymmenelle henkilölle. Tarkoittaako se että kaikki kymmenen henkilöä ottavat sinuun yhteyttä? Ei. Asia on heidän käsissään.

Mutta kuvittele että asia on toisinpäin ja sinulla on kymmenen henkilön käyntikortit.

Silloin menestyksesi on omissa käsissäsi.

Kun olet tavannut henkilön, jonka kanssa haluat jatkaa keskustelua, miten toimit?

Eri tilanteissa toimivat erilaiset tavat. Joskus voit kysyä suoraan käyntikorttia. Toisissa tilanteissa on parempi tarjota omaa käyntikorttia ja pyytää samalla henkilön käyntikortti.

Kun saat käyntikortin, muista kaksi tärkeää asiaa:

  1. Tutki käyntikorttia muutaman sekunnin ja kommentoi sitä lyhyesti. Voit kehua lyhyesti käyntikortin ulkoasua, värejä tai jotain muuta yksityiskohtaa mistä olet pitänyt.
  2. Kirjoita käyntikorttiin ylös tärkeimmät yksityiskohdat, kuten päivämäärä koska tapasitte ja ajankohta, koska olet luvannut ottaa yhteyttä. Jos käyntikortissa on useita nimiä, tai siinä ei ole nimeä ollenkaan, niin kirjoita henkilön nimi ylös. Tämä on todella tärkeää. Jos unohdat henkilön nimen, tulee yhteydenotosta hankalampaa ja voit joutua noloon tilanteeseen.

Pidä tapaamisen jälkeen yhteyttä

Tapaamisen jälkeen voit lähettää viestin tai sähköpostin. Voit kiittää tapaamisesta ja mainita seuraavan tapaamisen ajankohdan tai muun tärkeän tiedon.

Lyhyt yksinkertainen viesti riittää.

Vinkki pähkinänkuoressa:
Älä jätä menestystäsi muiden käsiin. Pyydä henkilön käyntikortti ja ole häneen aktiivisesti yhteydessä.

Otitko riittävästi mukaan?

Oletko ollut seuraavassa tilanteessa? Puhut innolla palveluistasi kiinnostuneen henkilön kanssa  ja juuri kriittisellä hetkellä tajuat, että sinulla ei ole yhtään käyntikorttia mukanasi.. Käyt hermostuneena mielessäsi läpi miten voit korjata tilanteen, samalla kun yrität peitellä tilannetta puhumalla ympäripyöreitä..

Miten sinä voit välttää tämän kiusallisen tilanteen?

Varmista että sinulla on käyntikortteja aina mukanasi.

Voit laittaa jokaisen takin povitaskuun 5-10 käyntikorttia. Pidä lompakossa muutamaa käyntikorttia luottokorttien kanssa (varmista että ny pysyvät hyvässä kunnossa. Voit laittaa ne esimerkiksi muovitaskuun. Tästä lisää seuraavassa väliotsikossa).

Laita myös laukkuusi, kansioosi ja autosi hansikalokeroon niput.

Messuille ja suuriin tapaamisiin kannattaa käyntikorttien määrä yliarvioida. Voit tavata satoja ihmisiä. Älä menetä tilaisuuttasi, ota käyntikortteja tarpeeksi mukaan.

Käyntikortit ovat itse asiassa yksi kustannustehokkaimmista markkinointivälineistä, eikä niiden käyttöä kannata säästellä.

Tilaamalla meiltä 500 käyntikorttia, saat ne edullisesti 0,14€/kpl. Käyntikortit ovat todellinen valttikortti, kun tapaat ihmisiä jotka ovat kiinnostuneita palveluistasi.

Kuinka paljon tienaat jokaisella myynnilläsi?

50€ … 200€ ... 1000€ ... enemmän?

Kuvittele että annat kymmenelle ihmiselle käyntikorttisi. Sijoituksesi käyntikortteihin on 1,60 euroa. Jos kymmenestä kontaktista yksi tekee kaupat sinun kanssasi ja teet 50 euron voiton, saat 1,60 euron sijoituksesi 30-kertaisena takaisin!

Kannattaako sinun menettää kauppa parin euron takia?

Verkkokaupassamme on suunnitteluohjelma, jolla teet ammattimaiset käyntikortit hetkessä.

Lisää vain yhteystietosi ja halutessasi yrityksesi logo tai muu kuva. Olet valmis parissa minuutissa.

Katso lisätietoa alla olevasta linkistä:
Klikkaa tässä ja katso lisätietoa käyntikorteista