Käyntikortit yrittäjälle. Vältä yleisimmät virheet.

Käyntikortit ovat tärkeä markkinointiväline yrittäjälle. Lue kuinka vältät yleisimmät virheet ja käytät käyntikorttejasi menestykkäästi.

Tässä artikkelissa opit muun muassa seuraavat asiat.

  • Mikä on käyntikorttien tärkein tehtävä? (jota moni ei tiedä)
  • Opit miksi yksinkertainen käyntikortti on tehokkain?
  • Mitä sangollinen kiviä opettaa sinulle käyntikorteista?
  • Opi yksinkertainen kikka, joka moninkertaistaa käyntikorttiesi tehokkuuden

Oletko joskus miettinyt kenelle sinun tulisi antaa käyntikorttisi?

Yksinkertainen nyrkkisääntö on: Anna se henkilölle, jota olet kätellyt.

Käyntikortit eivät ole mainoksia. Ne ovat tehokkaita silloin kun henkilö on jo keskustellut kanssasi ja olet tehnyt hyvän ensivaikutelman.

Mitkä yhteystiedot kannattaa laittaa?

Oletko joskus pähkäillyt mitä yhteystietoja käyntikortteihisi tulisi laittaa?

Tärkeimpien tietojen valitseminen voi olla haastaavaa sillä käyntikortteihin mahtuu vain rajallinen määrä tekstiä.

Seuraavat kolme kysymystä auttavat sinua karsimaan jyvät akanoista.

1. Kuinka maksavat asiakkaasi ottavat sinuun yhteyttä?

Ehkä he soittavat sinulle, lähettävät sähköpostia tai tulevat suoraan toimitiloihisi. Tämä on käyntikorttien tärkein tieto. Korosta sitä.

2. Minkä asiakkaasi ostaa ensimmäisenä?

Jos haluat tuoda käyntikortissa esille tuotteitasi tai palveluitasi, mainitse niistä vain tärkeimmät. Tärkein tuote on se minkä asiakkaasi ostaa normaalisti ensimmäisenä.

Muut sivutuotteet voit mainita myöhemmin, kun keskustelet henkilön kanssa.

3. Mitkä yksityiskohdat kasvattavat henkilön luottamusta sinuun?

Luottamuksen saavuttaminen on erittäin tärkeää, sillä se kannustaa ihmistä ottamaan sinuun yhteyttä. Luottamusta vahvistavat muun muassa yrityksen nimi, titteli ja tuotemerkit.

Ehkä kysyt mielessäsi miksi et yksinkertaisesti laita kaikkia yhteystietojasi ja tuotteitasi käyntikorttiin. Seuraavassa väliotsikossa kerron minkä takia se ei kannata.

Idea pähkinänkuoressa:

Analisoi mitkä ovat yrityksesi tärkeimmät tiedot ja käytä niitä käyntikorteissasi.

Yksinkertainen on tehokkaampi

Markkinoinnissa yksinkertainen on tehokasta. Tätä ideaa tukevat lukuisat tutkimukset.

Siksi on mielenkiintoista, että suurin osa yrittäjistä käyttää juuri päinvastaisia keinoja ja laittavat käyntikorttinsa täyteen tekstiä.

Vaikuttaa tietysti loogiselta käyttää mahdollisimman montaa erilaista ”koukkua”, jotta henkilö tarttuu varmemmin edes yhteen niistä.

Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että markkinoinnissa asia menee juuri päinvastoin.

Mitä sekavampi käyntikorttisi on, sitä varmemmin menetät asiakkaan. Miksi? Koska sekava käyntikortti turhauttaa ihmisen.

Ihmisten käyttäytymistä internetissä tutkivät analyytikot ovat huomanneet ihmisen lamaantuvan, kun hänellä on liian monta vaihtoehtoa mistä valita. Toisaalta, tutkimukset osoittavat kuinka yksinkertainen kehoitus auttaa ihmistä tekemään päätöksen ja toimimaan.

Tästä opimme seuraavan asian: Kun käyntikorttisi on yksinkertainen ja sisältää esimerkiksi kaksi erilaista yhteydenottotapaa, ihmisen on helpompi tehdä päätös ja ottaa sinuun yhteyttä.

Mainitse esim. puhelinnumerosi (niille jotka tykkäävät hoitaa asiat puhelimitse) ja sähköpostiosoitteesi (niille jotka mieluummin hoitavat yhteydenpidon sähköpostilla).

Mitkä asiat ovat tärkeitä tulevalle asiakkaallesi? Tarvitseeko hänen tietää esimerkiksi yrityksesi osoite? Tarvitseeko hän listan kaikista tarjoamistasi palveluista?

Käyntikortista ei tietenkään pidä karsia tärkeitä tietoja pois. Paremminkin siitä pitää karsia turhaa tekstiä pois.

Mitä vähemmän turhaa tietoa laitat, sen paremmin tärkeät tiedot korostuvat.

Vinkki pähkinänkuoressa:

Mitä selkeämpi käyntikorttisi on, sen todennäköisemmin saat ihmisen ottamaan sinuun yhteyttä.

Yksinkertaisuus pitää sen tyylikkäänä ja ammattimaisena.

Korosta tärkeimmät tiedot tällä yksinkertaisella kikalla

On olemassa hyvin yksinkertainen, mutta tehokas kikka, jolla korostat tärkeimpiä tekstejä käyntikorteissasi.

Kuvittele että kaadat sangollisen kiviä maahan ja levität ne tasaiseksi kerrokseksi. Erottuuko jokin kivi muista? Ei yksikään. Se on vain kasa kiviä.

Seuraavaksi teet kasan keskelle aukon ja laitat sen keskelle yhden kiven. Mikä kivistä erottuu nyt?

Mitä opimme tästä esimerkistä? Tyhjä tila on äärimmäisen tehokas tapa korostaa asioita.

Sama periaate pätee myös käyntikortteihin. Runsas valkoinen tila korostaa tärkeimpiä tietojasi.

Jättämällä tyhjää tilaa käyntikortteihin saavutat myös toisen hyödyn. Tapaamasi ihminen voi kirjoittaa muistiinpanoja sinusta ja yrityksestäsi.

Ehkä olette puhuneet palvelusi hinnasta tai jostain muusta tärkeästä yksityiskohdasta. Sinä et tietenkään halua mahdollisen asiakkaan unohtavan näitä asioita. Itse asiassa, mitä enemmän henkilö kirjoittaa muistiinpanoja, sitä enemmän hän osoittaa kiinnostusta yritystäsi kohtaan.

Seuraavaksi katsomme pari yksinkertaista vinkkiä joiden avulla teet käyntikorttien sisällöstä ammattimaisen.

Vältä nämä virheet

Oikeinkirjoitus on käyntikorteissa kaiken perusta. Tarkista, tarkista ja tarkista vielä kerran että teksti ei sisällä kirjoitusvirheitä.

Monesti tulemme sokeaksi tietyille virheille ja siksi on tärkeää pyytää toista henkilöa tarkistamaan kaikki tekstit. 

Oikeinkirjoituksen tarkistus on helppo mutta erittäin tärkeä toimenpide.

Puhelinnumero

Puhelinnumero on tärkeä kirjoittaa yleisten standardien mukaisesti, jotta se on helposti luettavissa ja antaa ammattimaisen kuvan.

Numerot ryhmitellään ensisijaisesti kolmen tai neljän numeron ryhmiin. Poikkeuksiakin on kuten, suuntanumero ja kansainväliset numerot.

Alla yleisimpiä virheitä ja suositukset.

Ei suositeltavaa:
0401234567
+35840 1234567
09 1234567
+385 (0)9 1234567

Suositeltavaa:
040 123 4567
+358 40 123 4567
09 123 4567
(09) 123 4567
+385 9 123 4567

Sähköposti

Ammattimainen sähköposti koostuu kotisivujen domainista sekä etu- ja/tai sukunimestä. Joissain tapauksissa sähköpostiosoitteen alkuosa voi olla myös info tai asiakaspalvelu. Yleensä henkilön oma nimi on paras.

Vältä lempinimiä ja ilmaisia sähköpostiosoitteita (hotmail, outlook, luukku..). Jos on pakko valita ilmainen sähköpostipalvelu, niin Gmail on ehkä ammattimaisin.

Käytä aina pieniä alkukirjaimia.

Ei suositeltavaa:
jakke99@hotmail.com
Etunimi.Sukunimi@Yritys.fi

Suositeltavaa:
etunimi@yritys.fi
etunimi.sukunimi@yritys.fi
info@yritys.fi
asiakaspalvelu@yritys.fi

Ovatko yhteystietosi ajantasalla?

Oletko joskus saanut käyntikortin, jossa on mustekynällä korjatut yhteystiedot?

Minkälaisen kuvan henkilö antoi itsestään ja edustamastaan yrityksestä?

Käyntikorttien tarkoitus on edustaa sinua ja yritystäsi. Varmista että käyntikortit voivat tehdä työnsä ja pidä niissä olevat yhteystiedot ajantasalla. Jos yhteystiedoissasi tapahtuu muutos, tilaa uudet käyntikortit.

Pieni sijoitus. Iso vaikutus.

Tämä ei tarkoita etteikö niihin voisi kirjoittaa mitään. Itse asiassa on suositeltavaa että kirjoitat käyntikorttiisi ylös mistä olette keskustelleet (hinta, tuote, sovittu päivämäärä jne..).

Seuraavaksi opit yhden käyntikorttien tärkeimmistä käyttötarkoituksista. Tämä yksinkertainen vinkki moninkertaistaa niiden tehokkuuden.

Oletko jättänyt menestyksesi muiden käsiin?

Käyntikorteilla on yksi erittäin tehokas käyttötarkoitus: Ne auttavat sinua saamaan henkilön oman käyntikortin.

Onko se tärkeää?

Kuvittele antavasi käyntikortteja kymmenelle henkilölle. Tarkoittaako se että kaikki kymmenen henkilöä ottavat sinuun yhteyttä? Ei. Asia on heidän käsissään.

Mutta kuvittele nyt asia toisinpäin jolloin sinulla on kymmenen henkilön kortit.

Silloin menestyksesi on omissa käsissäsi.

Miten sinun kannattaa toimia?

Eri tilanteissa toimivat erilaiset tavat. Joskus voit kysyä suoraan käyntikorttia. Toisissa tilanteissa on parempi tarjota omaa ja pyytää samalla henkilön käyntikortti.

Kun saat käyntikortin, muista kaksi tärkeää asiaa:

  1. Tutki korttia muutaman sekunnin ajan ja kehaise lyhyesti ulkoasua, värejä tai jotain muuta yksityiskohtaa mistä pidät. Parhaan vaikutuksen teet olemalla rehellinen kehuessasi.
  2. Kirjoita käyntikorttiin ylös tärkeimmät yksityiskohdat, kuten päivämäärä koska tapasitte ja ajankohta, jolloin lupasit palata asiaan. Jos käyntikortissa on useita nimiä, tai ei nimeä ollenkaan, niin kirjoita ainakin henkilön etunimi ylös. Tämä on todella tärkeää. Jos unohdat henkilön nimen, tulee yhteydenotosta hankalampaa ja saatat joutua noloon tilanteeseen.

Pidä tapaamisen jälkeen yhteyttä

Tapaamisen jälkeen on hyvä lähettää lyhyt viesti. Voit kiittää tapaamisesta ja mainita seuraavan tapaamisen ajankohdan tai muun tärkeän tiedon.

Lyhyt yksinkertainen viesti riittää.

Vinkki pähkinänkuoressa:
Älä jätä menestystäsi muiden käsiin. Pyydä henkilön käyntikortti ja ole häneen aktiivisesti yhteydessä.

Otitko riittävästi mukaan?

Oletko ollut seuraavassa tilanteessa? Puhut innolla palveluistasi kiinnostuneen henkilön kanssa  ja juuri kriittisellä hetkellä tajuat, että mukanasi ei olekaan yhtään käyntikorttia.. Käyt hermostuneena mielessäsi läpi millä tavoin korjaat tilanteen, samalla kun yrität peitellä asiaa puhumalla ympäripyöreitä..

Miten sinä vältät tämän kiusallisen tilanteen?

Varmista että mukanasi on aina käyntikortteja.

Laita jokaisen takin povitaskuun 5-10 kappaleen nipun. Pidä lompakossa aina mukana muutama kappale (varmista että ne pysyvät hyvässä kunnossa. Voit laittaa ne vaikka muovitaskuun).

Laita myös laukkuusi, kansioosi ja autosi hansikalokeroon käyntikorttiniput sekä julisteet, esitteet ja muut tarvittavat markkinointimateriaalit.

Messuille ja suuriin tapaamisiin kannattaa käyntikorttien määrä yliarvioida. Tapaat mahdollisesti satoja ihmisiä. Älä menetä tilaisuuttasi, ota käyntikortteja tarpeeksi mukaan.

Käyntikortit ovat itse asiassa yksi kustannustehokkaimmista markkinointivälineistä, eikä niiden käyttöä kannata säästellä.

Tilaamalla meiltä 500 kappaleen käyntikorttinipun, saat ne edullisesti 0,14€/kpl. Käyntikortit ovat todellinen valttikortti, kun tapaat palveluistasi kiinnostuneita ihmisiä.

Paljonko tienaat jokaisella myynnilläsi?

50€ … 200€ ... 1000€ ... enemmän?

Kuvittele antavasi kymmenelle ihmiselle käyntikorttisi. Sijoituksesi käyntikortteihin on 1,60 euroa. Jos kymmenestä kontaktista yksi tekee kaupat kanssasi ja teet 50 euron voiton, saat 1,60 euron sijoituksesi 30-kertaisena takaisin!

Kannattaako sinun menettää kauppa parin euron takia?

Verkkokaupassamme on suunnitteluohjelma, jolla teet ammattimaiset käyntikortit parissa minuutissa.
Lisää vain yhteystietosi ja halutessasi logo tai muu kuva.

Löydät lisätietoa alla olevasta linkistä:
Tee ammattimaiset käyntikortit vaivattomasti ja nopeasti >>